Kabeljauw met kaaskorst

Ik ben geen visfan maar daarnet toch een gerecht om duimen en vingers van af te likken. Ere wie ere toekomt, dit komt uit het kookboek ‘Claudia kookt voor vrienden’. Ik heb enkel ingrediënten aangepast om er een hormoon balancerende versie van te maken. Ik gebruikte kabeljauw terwijl dit gerecht kan met om het even welke vaste vis. Een ovenschotel invetten met kokosolie, himalayazout en zwarte peper op de bodem strooien en bedekken met 4 stukken vis van ongeveer 150gr. Over de vis nog eens zout en peper strooien.

Ondertussen maak je de voorbereiding voor de kaaskorst door 75gr gemalen parmezaan (van rauwe koemelk) + 55gr gesmolten boter (gebruik grasboter) + 35gr amandelmeel in blender te mixen. Je kan trouwens naar eigen smaak verschillende kruiden hieraan toevoegen. Verdeel dit mengsel over de 4 vismoten, nog beetje zout en zwarte peper draaien, en 15 minuten in voorverwarmde oven van 200°. Als je makkelijk door de vis kunt prikken dan is de vis gaar. De korst heeft nu ook een mooie bruine kleur gekregen.

Claudia combineerde dit gerecht met quinoa en pesto maar ik heb anders gecombineerd met gebakken rijst en mousselinesaus. Mousselinesaus is perfect hormoon balancerend met ingrediënten als eidooier, citroen, zout, water, grasboter en volle room. Het is alleen geen gerecht wat je elke dag eet met zoveel boter 😉 Ik gebruikte het recept uit de boerinnenbond en is perfect gelukt. Nog wat garnaaltjes aan toevoegen je hebt een heerlijk visgerecht 🙂 Als groenten gebruikte ik rauwe spinazie met een vinaigrette van sjalotjes, mosterd, balsamico azijn, olijfolie en klein beetje rauwe honing. Jongste zoon vond dit heerlijk hoewel hij ook geen visfan is!

To cookie or not to cookie?….

Nogal wat mensen die beginnen met hormoon balans vragen mij wat ik in godsnaam doe voor tussendoortjes. Dat ontbijt en die lunch en dat avondeten lukt nog wel met hier en daar een zonde maar wat om 10:00 of 15:00?… En het is toch zo verleidelijk en makkelijk om naar die koekjes te grijpen 😉 Mijn tussendoortjes zijn vrij makkelijk op te sommen: stuk fruit (soms gedroogd), stukje pure chocolade, soep, rauwe wortel en noten. En ik wissel dat doorheen de dag zoveel mogelijk af. Ik heb nu de laatste maanden wel gemerkt dat net die tussendoortjes toch wel een invloed hebben op gewicht. Ik vond dat ik te veel afviel en heb de laatste weken echt om de 2u iets gegeten waardoor gewicht naar boven gaat. Dus als je wil afvallen is het ook wel goed idee om het lichaam te laten rusten tussendoor en als je zin hebt in iets kan je ook groene thee of andere kruidenthee drinken. Enjoy your hormone balancing day

Aspergesoep

Joepie, het is weer aspergetijd!!! Ik heb wel een foto van een groene asperge maar het zijn vooral de witte die mij momenteel bekoren 🙂 Gisteren aten we asperges à la Flamande (recept vind je op www.smileyfood.be) maar deze post geeft ideeën wat je met overgebleven asperges kan doen. Ik had nog een paar asperges op overschot maar niet genoeg voor extra maaltijd. Dus daarnet in olijfolie ajuintje + 1 wit van prei + 1 selderij stengel gestoofd. 7 overgebleven asperges in stukken toegevoegd (topjes van de asperges apart houden). Kruiden met himalayazout en zwarte peper. Heel kort stoven, water toevoegen tot de groenten onderstaan. Deksel erop en laten koken tot alles heel zacht is.

Alles in de blender en daarna door een heel fijne zeef drukken in de kookpot. Ik gebruik daarvoor de achterkant van een pollepel. Beetje volle room toevoegen + wat water tot je de gewenste dikte hebt voor de soep. Klein beetje bouillon toevoegen (ik gebruik glutenvrije losse bouillon maar je zou perfect ook verse kippenbouillon kunnen gebruiken in plaats van water). Aspergetopjes toevoegen en het geheel aan de kook brengen en terug afzetten. De soep even laten afkoelen en net voor je de soep eet laat je het geheel nog eens koken en dan zijn de topjes lekker beetgaar. We hadden voor ons 5 een espresso tasje heerlijke soep en de 3 kids vonden het super lekker 🙂

Pizza zonder gist

Gisteren maakte mijn echtgenoot een heerlijke zelfgemaakte pizza. Hij doet dat al lang maar gezien hij nu heel erg oplet met granen maakte hij gisteren de bodem met kamut meel zonder toevoeging van gist. Het recept voor het deeg is heel simpel: 600ml water warmen tot lauw warme temperatuur, 3 druppels citroensap toevoegen en 7gr bicarbonaat. Daarna onmiddellijk 1kg kamut meel toevoegen en kneden tot een bol. Kneden deed hij met de kitchen aid maar je kan het even goed met de hand doen. Kamut is een oeroude graansoort die veel minder bewerkt is dan de moderne graansoorten. Bij de meesten verteert dit meel makkelijker vandaar de keuze voor kamut (vind je enkel in de biowinkel).

Rijzen hoeft niet want je gebruikt geen gist dus nog zo makkelijk 🙂 Je verdeelt de bol in 3 stukken en rol uit op een bakpapier zodat het de grootte van een groot bakblik bedekt. Je kan dit deeg echt wel makkelijk heel fijn uitrollen. Wel belangrijk om dit op het bakpapier te doen want dit maakt het makkelijker om op de bakplaat te verplaatsen zonder dat het deeg scheurt. In dit recept staat geen zout maar volgende keer zou ik er wel een beetje himalayazout bij doen.

Als het bakblik bedekt is met het deeg kan je de saus erover strijken. Voor de saus gebruik je 1kg kerstomaatjes. Laat de tomaatjes samen met 4 geperste teentjes look in royaal veel olijfolie sudderen (niet al te hoog vuur en zonder deksel). Je laat de tomaatjes pruttelen tot het wat ingedikt is (mag best wel lang opstaan). Daarna de tomaatjes door een passe vite draaien om geen velletjes te hebben. Heb je geen passe vite dan kan je de tomaatjes ook door een zeef gieten en met de bolle kant van een pollepel het tomatenvlees door de zeef duwen. Voeg 1 klein blikje bio tomaten concentraat toe en kruiden met beetje kurkuma, himalayazout en zwarte peper. Proeven of de smaak goed zit. Als de saus te zuur smaakt (hangt af van de tomaatjes) dan kan je wat honing toevoegen. Belangrijk dus om de saus te maken voor je aan het deeg begint!!

Oven ondertussen voorverwarmen op grill stand. Om de pizza af te werken kiest iedereen van het gezin een deel van de pizza om te beleggen naar keuze. Wij gebruikten schijfjes champignon, echte buffel mozzarella, roquefort en beetje truffelolie. Gedroogde oregano verdelen over de hele pizza en 7 minuten in de oven (wij zetten de plaat ongeveer in het midden). Als je de bodem echt knapperig wil zoals in een pizzeria dan kan je best met een steen in de oven werken. De steen wel geleidelijk aan goed laten warmen in de oven voor je de pizza rechtstreeks op de steen plaatst.

De pizza kan je nog afwerken met verse rucola en smullen maar! Wij gebruiken doorgaans 2 stukken deeg voor het hele gezin (2x deeg uitrollen en beleggen dus). De derde bol die overschiet bakken we vaak gewoon in de oven voor de honden maar we vroegen ons gisteren af of je die ook zou kunnen invriezen. Nog uit te testen…

Zeg niet zomaar ‘ach het is maar één koekje’….

Vandaag zat er toevallig een sportdokter in mijn opleiding presenteren/storytelling, en dan hebben we het in de pauze uiteraard nogal snel over eten, gezonde voeding, hormonen…Hij bevestigde nog maar eens hoezeer suikers vooral de boosdoeners zijn. Ik eet nu al geruime tijd hormoon balancerend. Dat betekent voor mij op vlak van suiker dat ik in de ochtend nog wel een ontbijt heb met natuurlijke suikers (fruit, honing, kokosbloesemsuiker…) maar in de namiddag en avond eet ik niets meer van suiker. In het weekend bak ik zelf taart of andere en de zondag passeren er ook ook wel vaak koffiekoeken.

Ik merkte de laatste maanden echter dat mijn gewicht nu toch wel te veel zakte. Dus ben ik eens gaan kijken wat er gebeurt als ik tijdens de week toch suiker eet na de middag of avond, en dan heb ik het echt niet over veel suiker. Een koekje, een pudding of ander dessert. Wat bleek? Gewicht ging vrij snel terug naar omhoog! Dus wie graag wil afvallen…het is een combinatie van meerdere factoren maar suiker is toch wel een belangrijke. Zeg dus niet zomaar ‘ach het is maar 1 koekje’ maar geniet anderzijds ook met volle teugen (tijdens het weekend bijvoorbeeld) als je dan toch dat lekker dessert verorbert 🙂

Heerlijke winterse minestrone

Vrijdag ging ik met vriendinnen uit eten naar een Italiaans restaurant. Omdat het een grote groep was hadden we keuze uit een aantal gerechten en bij de voorgerechten zat ‘minestrone’. Als ik aan de kaart zou eten dan zou ik dat nooit kiezen maar dit sprak me meest aan dus minestrone werd het. Eén woord ‘overheerlijk’!!!! Ik heb een Italiaans kookboekje waar heel lekkere gerechten in staan en jawel…de minestrone stond erbij en smaakt al even lekker.

1 grote ui en 1 teentje knoflook in olijfolie stoven (vuur niet al te hoog). 4 stengels witte selder in blokjes, 3 bio wortelen in schijfjes 1/2 kop savooikool in reepjes en 1 prei in ringen erbij stoven. Overgieten met bio kippenbouillon (kan je in glazen pot in bio planet kopen) en verder aanlengen met water tot alle groenten onder water staan. 2 kleine potjes tomatenpuree toevoegen (kan je ook in glazen potjes in bio planet kopen). Nog wat extra groentebouillon toevoegen. 30 minuten met deksel laten pruttelen.

Blik uitgelekte zwarte bonen toevoegen, 5 blaadjes salie en 1 bosje platte peterselie. Nog 10 minuten laten verder pruttelen. Eventueel nog wat water toevoegen volgens de dikte die je wil. Dit is voor mij echt een maaltijdsoep en die eet ik het liefst vrij dik maar dat is eigen keuze. Even proeven of je nog zout en peper moet toevoegen en met volle teugen genieten. Als je het echt als Italianen wil eten dan strooi je er nog vers geraspte parmesan over maar je kan dit ook perfect eten zonder. We aten dit zaterdag avond. De jongens kregen kaas- en garnaal kroketten met komkommer en tomaat maar moesten wel even proeven. De 2 jongsten vonden het best wel lekker maar pasten toch voor een kopje 😉

Dit is voor mij een geweldige manier om bonen in een maaltijd te verwerken. Hormoon balanceren eten betekent bij zo goed als elke maaltijd eiwitten eten. Eiwitten zijn letterlijk eieren (’s morgens bijvoorbeeld ideaal) of vis of vlees maar de bedoeling is ook te variëren. Er zijn ook niet dierlijke eiwitten zoals champignons en bonen maar terug zoveel mogelijk variëren en zeker niet overdrijven met de bonen want die zijn vaak moeilijker te verteren voor de darmen.

Groene kool soep

Mijn echtgenoot heeft me daarnet enorm verrast. Ik kwam pas om 14:00 thuis van een meeting en had nog niet gegeten. Wel boodschappen gedaan bij bioplanet en in de auto had ik al wat zuurdesembrood gegeten. Maar ik wou graag nog een soep dus was ik van plan om ajuin prei soep te maken, één van mijn favorieten. Groot was mijn verbazing toen ik ontdekte dat mijn echtgenoot toevallig al soep had gemaakt en dan nog geëxperimenteerd ook.1 ajuin in kokosolie stoven, enkele bladeren savooikool erbij, peper en zout en met beetje water zacht laten worden. Mixen, wat groentebouillon toevoegen en water volgens de dikte die je wil. Klaar en heel lekker. Hij liet me raden welke groente het kon zijn en ik had echt geen flauw idee…

bloemkool pesto als bijgerecht

Ik dacht zonet dat ik een wonderlijke manier gevonden had om mijn kids met smaak groenten te laten eten maar is slechts gedeeltelijk gelukt. Op de menu stond hutsepot met roerei voor mijn man en ik, en worst voor de kids (om hen toch wat tegemoet te komen qua eet voorkeuren). De jongste is echt verzot op hutsepot dus no worries. De oudste twee echter 🙁

Ik had vandaag de idee om daar nog een bijgerecht bij te maken als experiment. Een recept van Jeroen Meus namelijk bloemkool pesto. Ik vond dit gerecht overheerlijk!!!! EN….ik mixte dit met een beetje hutsepot om de oudsten te verrassen dat het geen gewone hutsepot was. De oudste vond het maar niets maar hij is dan ook de moeilijkste. De 10-jarige vond het best wel lekker en heeft alles opgegeten. Kleine overwinning vind ik toch!

Voor de pesto kook je een halve bloemkool tot de bloemkool zacht is. Voor hormoon balans is het trouwens belangrijk om altijd koolsoorten goed te koken want als je dit rauw eet kan het ervoor zorgen dat je minder jodium opneemt (en dat is belangrijk voor een goede schildklierwerking). Ondertussen 2 sjalotten en 1 teentje look stoven in beetje olijfolie en 300gr verse bio spinazie toevoegen. Kruiden met himalayazout, zwarte peper en nootmuskaat. Deksel erop en op laag vuur spinazie laten slinken. Daarna vuur uit zetten.

50gr pijnboompitten roosteren en 100gr verse parmesan raspen. De bloemkool, spinazie, kaas, pijnboompitten en beetje olijfolie in blender en goed mixen. Kruiden met nog wat extra zout en peper volgens smaak. Ik mixte nog wat waterkers mee omdat ik die nog in de koelkast had zitten maar zit normaal niet in het recept. Waterkers is rijk aan vitC en in de winter kan je er wel extra gebruiken dus is zeker optie. In dit recept zit normaal nog 1 bussel winterpostelein maar dit had ik niet in voorraad dus vandaar de waterkers.

Dit gerecht combineert Jeroen Meus met sint jacobs noten maar volgens mij past het bij zowat elke vis of ook kip. Maar het werkt best als voorgerechtje vind ik omdat de kaas het wel zwaar maakt. De combinatie met de hutsepot en ei vond ik overigens ook perfect!

Ovenschotel met groene kool, spinazie en postelein

Perfect recept om volop te genieten van groene groenten! Kook 10 groene koolbladeren in grote pot water net zacht (ik heb het niet getimed, sorry :-(). Afgieten en schrikken in ijskoud water. 1 grote ui en 3 teentjes look (beide gehakt) in olijfolie stoven (vuur niet al te hoog) en als de ui beetje glazig is 600gr rundsgehakt toevoegen (liefst bio) en laten meebakken. Blussen met rode wijn en 2 potjes tomatenpuree toevoegen. In de biowinkel kan je kleine potjes kopen in glas!

Het vleesmengsel kruiden met 3 laurierblaadjes, himalayazout, zwarte peper, kurkuma, curry en cayenne peper volgens smaak. Zeste van 1 biocitroen toevoegen (laat dit ingrediënt alstublieft niet weg want dit geeft het gerecht echt wel een bijzondere smaak!!!).

Klop 2 eieren los (liefst vrije uitloop eieren of eigen kweek) en roer 500gr ricotta en 75gr parmezaan erdoor. Kruiden met himalayazout, peper en nootmuskaat.

Laat 300gr bio spinazie slinken in scheutje olijfolie en terug kruiden met peper, zout en nootmuskaat. Schep de spinazieblaadjes samen met 1 bosje basilicum en 3 bosjes postelein door het ricottamengsel. Postelein vind je in de biowinkel en gezien ik doorgaans seizoensgroenten eet, is postelein momenteel een perfecte groene groente om van te genieten.

Schep de helft van de vleessaus op de bodem van een ovenschaal, dek af met de savooibladeren (nerven eruit snijden) en bestrijk met de helft van het ricottamengsel. Dek terug af met savooibladeren en schep de rest van de vleessaus erover. Eindigen met het ricottamengsel en 30 minuten in voorverwarmde oven van 180°. Reactie van de kids heel gemixt. De oudste eet echt met zijn ogen en legde alle koolbladeren aan de kant terwijl de andere 2 dit echt wel lekker vonden!

paddenstoelencurry

Als er één gezondheidstrend is die ik overal zie opduiken dan is het wel de terugkeer van de goeie ouwe kippenbouillon (of rundsbouillon). Zou geweldig zijn voor lekkende darm, voedselintoleranties en allergieën, gewrichten en een boost voor het immuun systeem. Je kan het zelf maken maar dan moet je wel zeker zijn dat je bio kippen hebt of gras gevoederde runderen. Je kan er meer over lezen (ook hoe je het zelf maakt via deze link die wel in het Engels is: https://draxe.com/the-healing-power-of-bone-broth-for-digestion-arthritis-and-cellulite/). Tegenwoordig vind je kippenbouillon ook in de biowinkel en is een pak makkelijker 😉

Een lekker recept dat ik deze week maakte met de bouillon is paddenstoelencurry. Verhit een eetlepel kokosolie in de wok en voeg zodra het gesmolten is 1el curry, 1tl garam masala, 1tl kurkuma en 1tl kaneel toe. Even roeren, vuur niet al te hoog en 1 rode ui + 3 teentjes look (beide fijn gehakt) toevoegen en roeren. 500gr champignons en 50gr cashewnoten bij deze kruidenmengeling voegen en even laten meebakken. Ik gebruik liefst bio bruine champignons maar het mag ook een mengeling zijn. Blussen met 400ml kokosmelk en 200ml bouillon. Sap van 1 limoen en 4cm geraspte gember toevoegen. Alles even omroeren en kruiden met himalayazout en peper volgens smaak. Helemaal op het einde 80gr gehakte spinazie toevoegen en onmiddellijk van het vuur halen.

Wij aten deze curry met rijst. De kids aten deze curry met rijst en worst. 2 kids vonden het heel lekker, de oudste (en moeilijkste eter) vond het matig maar matig vind ik tegenwoordig een overwinning 😉