Zeg niet zomaar ‘ach het is maar één koekje’….

Vandaag zat er toevallig een sportdokter in mijn opleiding presenteren/storytelling, en dan hebben we het in de pauze uiteraard nogal snel over eten, gezonde voeding, hormonen…Hij bevestigde nog maar eens hoezeer suikers vooral de boosdoeners zijn. Ik eet nu al geruime tijd hormoon balancerend. Dat betekent voor mij op vlak van suiker dat ik in de ochtend nog wel een ontbijt heb met natuurlijke suikers (fruit, honing, kokosbloesemsuiker…) maar in de namiddag en avond eet ik niets meer van suiker. In het weekend bak ik zelf taart of andere en de zondag passeren er ook ook wel vaak koffiekoeken.

Ik merkte de laatste maanden echter dat mijn gewicht nu toch wel te veel zakte. Dus ben ik eens gaan kijken wat er gebeurt als ik tijdens de week toch suiker eet na de middag of avond, en dan heb ik het echt niet over veel suiker. Een koekje, een pudding of ander dessert. Wat bleek? Gewicht ging vrij snel terug naar omhoog! Dus wie graag wil afvallen…het is een combinatie van meerdere factoren maar suiker is toch wel een belangrijke. Zeg dus niet zomaar ‘ach het is maar 1 koekje’ maar geniet anderzijds ook met volle teugen (tijdens het weekend bijvoorbeeld) als je dan toch dat lekker dessert verorbert 🙂

Heerlijke winterse minestrone

Vrijdag ging ik met vriendinnen uit eten naar een Italiaans restaurant. Omdat het een grote groep was hadden we keuze uit een aantal gerechten en bij de voorgerechten zat ‘minestrone’. Als ik aan de kaart zou eten dan zou ik dat nooit kiezen maar dit sprak me meest aan dus minestrone werd het. Eén woord ‘overheerlijk’!!!! Ik heb een Italiaans kookboekje waar heel lekkere gerechten in staan en jawel…de minestrone stond erbij en smaakt al even lekker.

1 grote ui en 1 teentje knoflook in olijfolie stoven (vuur niet al te hoog). 4 stengels witte selder in blokjes, 3 bio wortelen in schijfjes 1/2 kop savooikool in reepjes en 1 prei in ringen erbij stoven. Overgieten met bio kippenbouillon (kan je in glazen pot in bio planet kopen) en verder aanlengen met water tot alle groenten onder water staan. 2 kleine potjes tomatenpuree toevoegen (kan je ook in glazen potjes in bio planet kopen). Nog wat extra groentebouillon toevoegen. 30 minuten met deksel laten pruttelen.

Blik uitgelekte zwarte bonen toevoegen, 5 blaadjes salie en 1 bosje platte peterselie. Nog 10 minuten laten verder pruttelen. Eventueel nog wat water toevoegen volgens de dikte die je wil. Dit is voor mij echt een maaltijdsoep en die eet ik het liefst vrij dik maar dat is eigen keuze. Even proeven of je nog zout en peper moet toevoegen en met volle teugen genieten. Als je het echt als Italianen wil eten dan strooi je er nog vers geraspte parmesan over maar je kan dit ook perfect eten zonder. We aten dit zaterdag avond. De jongens kregen kaas- en garnaal kroketten met komkommer en tomaat maar moesten wel even proeven. De 2 jongsten vonden het best wel lekker maar pasten toch voor een kopje 😉

Dit is voor mij een geweldige manier om bonen in een maaltijd te verwerken. Hormoon balanceren eten betekent bij zo goed als elke maaltijd eiwitten eten. Eiwitten zijn letterlijk eieren (’s morgens bijvoorbeeld ideaal) of vis of vlees maar de bedoeling is ook te variëren. Er zijn ook niet dierlijke eiwitten zoals champignons en bonen maar terug zoveel mogelijk variëren en zeker niet overdrijven met de bonen want die zijn vaak moeilijker te verteren voor de darmen.

Groene kool soep

Mijn echtgenoot heeft me daarnet enorm verrast. Ik kwam pas om 14:00 thuis van een meeting en had nog niet gegeten. Wel boodschappen gedaan bij bioplanet en in de auto had ik al wat zuurdesembrood gegeten. Maar ik wou graag nog een soep dus was ik van plan om ajuin prei soep te maken, één van mijn favorieten. Groot was mijn verbazing toen ik ontdekte dat mijn echtgenoot toevallig al soep had gemaakt en dan nog geëxperimenteerd ook.1 ajuin in kokosolie stoven, enkele bladeren savooikool erbij, peper en zout en met beetje water zacht laten worden. Mixen, wat groentebouillon toevoegen en water volgens de dikte die je wil. Klaar en heel lekker. Hij liet me raden welke groente het kon zijn en ik had echt geen flauw idee…

bloemkool pesto als bijgerecht

Ik dacht zonet dat ik een wonderlijke manier gevonden had om mijn kids met smaak groenten te laten eten maar is slechts gedeeltelijk gelukt. Op de menu stond hutsepot met roerei voor mijn man en ik, en worst voor de kids (om hen toch wat tegemoet te komen qua eet voorkeuren). De jongste is echt verzot op hutsepot dus no worries. De oudste twee echter 🙁

Ik had vandaag de idee om daar nog een bijgerecht bij te maken als experiment. Een recept van Jeroen Meus namelijk bloemkool pesto. Ik vond dit gerecht overheerlijk!!!! EN….ik mixte dit met een beetje hutsepot om de oudsten te verrassen dat het geen gewone hutsepot was. De oudste vond het maar niets maar hij is dan ook de moeilijkste. De 10-jarige vond het best wel lekker en heeft alles opgegeten. Kleine overwinning vind ik toch!

Voor de pesto kook je een halve bloemkool tot de bloemkool zacht is. Voor hormoon balans is het trouwens belangrijk om altijd koolsoorten goed te koken want als je dit rauw eet kan het ervoor zorgen dat je minder jodium opneemt (en dat is belangrijk voor een goede schildklierwerking). Ondertussen 2 sjalotten en 1 teentje look stoven in beetje olijfolie en 300gr verse bio spinazie toevoegen. Kruiden met himalayazout, zwarte peper en nootmuskaat. Deksel erop en op laag vuur spinazie laten slinken. Daarna vuur uit zetten.

50gr pijnboompitten roosteren en 100gr verse parmesan raspen. De bloemkool, spinazie, kaas, pijnboompitten en beetje olijfolie in blender en goed mixen. Kruiden met nog wat extra zout en peper volgens smaak. Ik mixte nog wat waterkers mee omdat ik die nog in de koelkast had zitten maar zit normaal niet in het recept. Waterkers is rijk aan vitC en in de winter kan je er wel extra gebruiken dus is zeker optie. In dit recept zit normaal nog 1 bussel winterpostelein maar dit had ik niet in voorraad dus vandaar de waterkers.

Dit gerecht combineert Jeroen Meus met sint jacobs noten maar volgens mij past het bij zowat elke vis of ook kip. Maar het werkt best als voorgerechtje vind ik omdat de kaas het wel zwaar maakt. De combinatie met de hutsepot en ei vond ik overigens ook perfect!

Ovenschotel met groene kool, spinazie en postelein

Perfect recept om volop te genieten van groene groenten! Kook 10 groene koolbladeren in grote pot water net zacht (ik heb het niet getimed, sorry :-(). Afgieten en schrikken in ijskoud water. 1 grote ui en 3 teentjes look (beide gehakt) in olijfolie stoven (vuur niet al te hoog) en als de ui beetje glazig is 600gr rundsgehakt toevoegen (liefst bio) en laten meebakken. Blussen met rode wijn en 2 potjes tomatenpuree toevoegen. In de biowinkel kan je kleine potjes kopen in glas!

Het vleesmengsel kruiden met 3 laurierblaadjes, himalayazout, zwarte peper, kurkuma, curry en cayenne peper volgens smaak. Zeste van 1 biocitroen toevoegen (laat dit ingrediënt alstublieft niet weg want dit geeft het gerecht echt wel een bijzondere smaak!!!).

Klop 2 eieren los (liefst vrije uitloop eieren of eigen kweek) en roer 500gr ricotta en 75gr parmezaan erdoor. Kruiden met himalayazout, peper en nootmuskaat.

Laat 300gr bio spinazie slinken in scheutje olijfolie en terug kruiden met peper, zout en nootmuskaat. Schep de spinazieblaadjes samen met 1 bosje basilicum en 3 bosjes postelein door het ricottamengsel. Postelein vind je in de biowinkel en gezien ik doorgaans seizoensgroenten eet, is postelein momenteel een perfecte groene groente om van te genieten.

Schep de helft van de vleessaus op de bodem van een ovenschaal, dek af met de savooibladeren (nerven eruit snijden) en bestrijk met de helft van het ricottamengsel. Dek terug af met savooibladeren en schep de rest van de vleessaus erover. Eindigen met het ricottamengsel en 30 minuten in voorverwarmde oven van 180°. Reactie van de kids heel gemixt. De oudste eet echt met zijn ogen en legde alle koolbladeren aan de kant terwijl de andere 2 dit echt wel lekker vonden!

paddenstoelencurry

Als er één gezondheidstrend is die ik overal zie opduiken dan is het wel de terugkeer van de goeie ouwe kippenbouillon (of rundsbouillon). Zou geweldig zijn voor lekkende darm, voedselintoleranties en allergieën, gewrichten en een boost voor het immuun systeem. Je kan het zelf maken maar dan moet je wel zeker zijn dat je bio kippen hebt of gras gevoederde runderen. Je kan er meer over lezen (ook hoe je het zelf maakt via deze link die wel in het Engels is: https://draxe.com/the-healing-power-of-bone-broth-for-digestion-arthritis-and-cellulite/). Tegenwoordig vind je kippenbouillon ook in de biowinkel en is een pak makkelijker 😉

Een lekker recept dat ik deze week maakte met de bouillon is paddenstoelencurry. Verhit een eetlepel kokosolie in de wok en voeg zodra het gesmolten is 1el curry, 1tl garam masala, 1tl kurkuma en 1tl kaneel toe. Even roeren, vuur niet al te hoog en 1 rode ui + 3 teentjes look (beide fijn gehakt) toevoegen en roeren. 500gr champignons en 50gr cashewnoten bij deze kruidenmengeling voegen en even laten meebakken. Ik gebruik liefst bio bruine champignons maar het mag ook een mengeling zijn. Blussen met 400ml kokosmelk en 200ml bouillon. Sap van 1 limoen en 4cm geraspte gember toevoegen. Alles even omroeren en kruiden met himalayazout en peper volgens smaak. Helemaal op het einde 80gr gehakte spinazie toevoegen en onmiddellijk van het vuur halen.

Wij aten deze curry met rijst. De kids aten deze curry met rijst en worst. 2 kids vonden het heel lekker, de oudste (en moeilijkste eter) vond het matig maar matig vind ik tegenwoordig een overwinning 😉

tomatensoep met runderballetjes

Ik ben nu al tot de vaststelling gekomen dat maaltijdsoepen perfect zijn voor ons gezin. Deze middag maakte ik tomatensoep met zelf gerolde balletjes (altijd een hit bij de kids). Ik gebruikte wat ik in de koelkast vond: 2 grote ajuinen, 1 prei, 1 grote teen knoflook, 2 wortels en 1 zoete puntpaprika. Alles in grote stukken in olijfolie even laten stoven en dan met water vullen tot de groenten onder staan. Als kruiden gebruikte ik provençaalse kruiden, zout, peper, kurkuma, venkelzaadjes en wat groentenbouillon. Alles met een deksel laten sudderen tot de groenten zacht zijn. Ondertussen maakte ik de balletjes met bio gehakt biefstuk.

Als de groenten zacht zijn 2 eetlepels tomatenpuree erbij. Normaal mix ik de soep omdat dit echt wel de makkelijkste manier is om de kids soep te laten eten. Maar ik vond die grote stukken groenten zo aanlokkelijk om op te eten. Dus verdeelde ik de groenten soepkom in 2 kleinere soepkommen, eentje om te mixen en eentje om zo te laten. In de gemixte soep deed ik wat extra water + bouillon tot de soep de juiste dikte had en daarbij de balletjes. Iedereen content. Wij aten de groentensoep met parmesan schilfers en de kids smulden van hun favoriete soep met balletjes 🙂 Perfecte maaltijd zonder granen als variant voor het eeuwige brood!

kip kokos maaltijd soep

Na de feestdagen ben ik weer dringend toe aan hormoon balancerende gerechten en ik heb besloten om mij de komende weken toe te leggen op maaltijdsoepen. Deze middag werd het kippen kokossoep (recept van Matthew Drennan). 1 ui in stukjes, 2 teentjes look in stukjes en 2,5cm gember in stukjes bakken in eetlepel kokosolie. Niet al te hoog vuur! Kruiden met theelepel kurkuma, theelepel garam masala, himalayazout, zwarte peper en curry (naar smaak). Blussen met 10ml vissaus (ik gebruikte daarvoor dus naar goede gewoonte mosselvocht uit diepvries 😉 en 30ml limoensap. Even laten doorkoken en afzetten.

Ondertussen 500gr kippeblokjes, 1 prei in ringen en geraspte rode paprika bakken in kokosolie en dezelfde kruiden gebruiken. Blussen met 4dl kokosmelk. Beide gerechten in een grote soepkom samenvoegen en 4dl groentebouillon of kippebouillon toevoegen. Een Amerikaanse dokter die ik volg is zeer grote voorstander van ‘bone broth’ als medicinale voeding dus als je dat zelf hebt gemaakt zou ik het zeker gebruiken. Ik gebruikte glutenvrije groentebouillon. Alles even laten doorkoken en afzetten. Als de smaak te zuur is dan kan je wat rauwe honing toevoegen. Ik heb nog wat rijstnoedels in de soep laten garen in de hoop dat deze soep dan ook aantrekkelijk zou zijn voor de jongens. Maar helaas 🙁 Enkel de jongste vond het lekker maar wij vonden het super! Deze soep werk je af met verse basilicum. Normaal moeten er nog 2 gesnipperde limoenblaadjes meekoken in de soep maar die had ik helaas niet want geeft echt wel extra smaak. Ik heb met oudjaar een variant gegeten van deze soep met scampi’s én limoenblaadjes, en dat heeft me geïnspireerd om me toe te leggen op maaltijdsoepen. Wordt vervolgd 🙂

gebakken banaan met cacao en honing

Hoe eenvoudig lekker kan een ontbijt zijn…Banaan even bakken in kokosolie (af en toe omdraaien). Vuur heel laag zetten en de banaan bestrooien met cacao en rauwe honing. Even nog in de pan laten staan en smullen. Je kan nog wat lijnzaad op de banaan strooien en combineren met noten. In de koude maanden heb ik liever een warm ontbijt en dit is dan een heerlijk alternatief voor roerei of miso.

Knolseldersoep met appel

Om hormoon balancerend te eten, eet ik zoveel mogelijk bio en dan zijn seizoensgroenten eigenlijk de meest logische keuze én het helpt me enorm om te variëren. Ik ben nogal een tomaat freak en zou anders de neiging hebben om constant tomaat te maken en eten. Dus zondag maakte ik deze heerlijke knolseldersoep. Ere wie ere toekomt…het gerecht komt uit het Spar boekje waar best wel lekkere dingen in staan.

Het is een heel eenvoudige soep want je stooft 2 uien en 1 selder in olijfolie of kokosolie. Knolselder en 4 appels in stukjes toevoegen. Alles even doorroeren en kruiden met himalayazout en zwarte peper (ik doe tegenwoordig ook overal kurkuma in dus kan zeker ook maar staat niet in het recept). Water toevoegen tot de groenten onder staan, beetje bouillon toevoegen (ik gebruik glutenvrije van de biowinkel) en laten sudderen tot de groenten zacht zijn. Het geheel mixen en water toevoegen tot je de juiste dikte hebt. Even proeven of er nog kruiden bij moeten en afwerken met volle room. In het recept staat dat je deze soep eet met linzen of kikkererwten en feta maar bij gebrek aan deze ingrediënten at ik alleen de soep en die was echt heerlijk!