Hoofdmaaltijd Snelle hap

Pasta gerecht op 3 minuten klaar

18 augustus 2017

Een lekkere maaltijd kan nu toch zoooo simpel zijn…Paar dagen geleden kwamen we nogal laat terug van Bellewaerde met hongerige kids. Ik had aan de jongste macaroni beloofd want is zijn lievelingsgerecht. Maar mijn man en ik eten dat echt niet meer graag dus bedacht ik simpele oplossing. Van de buren had ik een mega grote zelf gekweekte coeur de boeuf tomaat gekregen. Als je denkt aan tomaat in combinatie met pasta dan denk ik vaak automatisch aan olijfolie maar deze keer heb ik de tomaat (in grove stukken gesneden) gebakken in nootje roomboter. Eerst de tomaat wel even pellen en dat lukt makkelijk als je de tomaat 10seconden kookt en dan laat schrikken. Enkel himalayazout, zwarte peper, en 2 teentjes look aan toevoegen en klaar is kees. Laat de saus klein beetje afkoelen en breng nog wat op smaak met likje pure honing. Heb je een zoete tomaat dan heb je echt niet veel nodig. Smaakt de tomaat iets zuurder dan voeg je volgens smaak wat meer honing toe. Pasta naar keuze erbij en smullen. Dit is nu eens een pasta die je best eet zonder kaas want de smaak is zoooo lekker en puur maar de voorwaarde is dus wel dat je een lekkere tomaat hebt. De boter geeft echt wel extra smaak dus zeker eens doen.

Maar nu de vraag waar velen mogelijk mee zitten…is pasta dan wel ok in hormoon balancerende voeding? Eerste probleem met pasta is dat het snel de bloedsuikerspiegel kan doen stijgen maar dat gebeurt dan vooral met de witte varianten (waar alle vezels uit gehaald zijn). Dat kan je wel limiteren door de pasta te combineren met vetten want daardoor blijft het eten langer in de maag en gaat de bloedsuiker niet zo knallen. Vandaar dus de roomboter en op de pasta zelf zou je nog extra vierge olijfolie kunnen doen.

Je kunt ook kiezen voor een volkoren variant waar wel nog vezels inzitten want dat piekt niet zo snel als de witte broeders. Vezels blijven namelijk langer in de maag om te verteren. Maar hoe zit het dan met de gluten want dat is het tweede probleem… Jouw buik vertelt het je in de meeste gevallen. Als je veel lucht hebt in de darmen zo’n 2 à 3u na de maaltijd dan verteer je de koolhydraten niet zo goed en dan kan je andere soorten testen of gewoon wat minder van de koolhydraten eten. Je hoeft het niet zo zwart/wit te zien en alles meteen te schrappen. In spelt pasta zitten trouwens ook nog gluten dus luister naar jou lichaam en varieer :-). En wil je echt helemaal hormoon balancerend eten dan combineer je de saus met kip of vis, en liefst dan ook nog met veel extra rauwe en gestoomde groenten. Maar deze maaltijd moest snel gaan dus werd het bij ons toch de pasta want zondigen mag ook 🙂

You Might Also Like